Gdy Facebook, Instagram i TikTok nie wystarczą – pierwsze kroki na Linkedinie

 

Czym jest Linkedin pewnie większość wie, ale tytułem wstępu warto dodać, że jest to “taki Facebook dla profesjonalistów”, czyli social media dla świata zawodowego.

To tak w bardzo dużym skrócie. Aby jednak w pełni wykorzystać potencjał jaki daje Linkedin warto przeanalizować kilka funkcji jakie może on spełniać.

 

Po co używać Linkedina?

 

Po pierwsze i najbardziej oczywiste – aby znaleźć pracę. Linkedin jest do tego świetnym narzędziem, ponieważ używa go wielu rekruterów, a sama wyszukiwarka ofert pracy działa tam bardzo sprawnie. To środowisko pełne profesjonalistów i właścicieli firm, którzy zdają sobie sprawę z potencjału zgromadzonej tam społeczności. Z tego powodu warto dobrze skonstruować swój profil, aby zachęcić potencjalnego pracodawcę do nawiązania kontaktu.

 

Po drugie – Linkedin z powodzeniem może być wykorzystywany jako przestrzeń do nauki. Z uwagi na to, że używa go wielu profesjonalistów, będących specami w swoich dziedzinach, to właśnie oni generują wartościowy content. Dzięki niemu możemy być na bieżąco z tym, czym żyje interesująca nas branża. Możemy też z pierwszej ręki dostać ciekawe przemyślenia, analizy – dające nam wgląd w wyzwania i szanse z jakimi mierzy się dana firma, konkretna osoba, a często cały sektor. Wiele osób udostępnia na Linkedinie informacje o szkoleniach, więc także z tej perspektywy jest to dobra platforma do zdobywania wiedzy.

 

Po trzecie – networking, którego waga w świecie biznesu jest dzisiaj nie do przecenienia. Warto angażować się pod postami, dołączać do dyskusji, bo w ten sposób można powiększyć swoją siatkę kontaktów o wiele ciekawych i wartościowych osób.

 

Aby używanie Linkedina w tych wszystkich celach było możliwe, niezbędne jest porządne skonstruowanie profilu. 

 

Jak skonstruować profil na Linkedin?

 

  1. Warto dodawać do profilu swoje umiejętności, ponieważ dzięki temu zwiększamy szanse, że potencjalny pracodawca rozglądający się na Linkedinie za osobami spełniającymi jego oczekiwania, znajdzie właśnie nas.
  2. Używaj sekcji projekty – wpisuj tam projekty, które ukończyłeś i którymi chcesz się pochwalić. Możesz podlinkować tam stronę internetową i dodać członków zespołu – warto z tych opcji korzystać.
  3. Używaj też sekcji publikacje – i linkuj do nich zawsze gdy to możliwe. Korzystanie z tej opcji jest szczególnie ważne dla autorów książek, dziennikarzy i innych “pracujących słowem”. Dzięki temu nie tylko dasz się poznać z kluczowej dla siebie strony. Możesz także wpłynąć na wyniki sprzedażowe swoich publikacji – na Linkedinie możesz podlinkować bezpośrednio stronę, na której możliwe jest dokonanie zakupu.
  4. Kolejna sekcja, którą warto uzupełnić to licencje i certyfikaty. To właśnie tutaj możesz pochwalić się kursami, które ukończyłeś. Wiele osób umieszcza tutaj nawet kursy z ogólnodostępnych platform online (tzw. MOOC) takich jak: edX, Udemy czy Coursera. Często platformy te oferują darmowe kursy, światowej klasy, dzięki którym można podnieść swoje kompetencje. Jeśli zaś kursy nie są darmowe, to są bardzo często objęte dużymi zniżkami. Szczególnie w obecnej, zdalnej rzeczywistości, wielu z nas zyskało czas na zdobywanie kolejnych kompetencji i certyfikatów. Warto wybierać takie, które sprzyjają naszym zainteresowaniom zawodowym i wpłyną na to, jak ocenią nas inni użytkownicy Linkedina.
  5. Języki, języki, języki – koniecznie je uzupełniajmy. Dla coraz większej liczby branż to właściwie podstawowa informacja.
  6. Sekcja, której także nie powinniśmy pomijać to grupy. Możemy tam dołączyć do grup odzwierciedlających nasze zainteresowania zawodowe. Z jednej strony, już sama grupa jest bardzo wartościową przestrzenią do wymiany myśli i pomysłów. Z drugiej strony – dzięki uzupełnieniu tej sekcji osoby, które będą chciały nas poznać, będą mogły zrobić to także dzięki dołączeniu do grupy.
  7. Niektóre badania sugerują, że jeden na pięciu managerów zatrudnił pracownika z uwagi na jego doświadczenie w wolontariacie. Oczywiście w wolontariat warto angażować się nie tylko dlatego, że dobrze wygląda na Linkedinie. Pamiętaj jednak, aby swoje zaangażowanie odzwierciedlić na profilu. Pokaż na czym Ci zależy, kogo wspierasz i na rzecz jakich społeczności działasz.

 

Więcej na temat ulepszania i konstruowania swojego profilu na Linkedinie możesz przeczytać pod następującymi linkami: https://www.socialmediaexaminer.com/improve-the-visibility-of-your-linkedin-profile/ 

https://www.socialmediaexaminer.com/optimize-your-linkedin-profile-for-more-exposure/ 

 

Pierwsze kroki na Linkedinie